Meer informatie? Bel 040 29 06 078

Beeldcoaching

De leraar doet ertoe!

Dé manier om je als leraar verder te ontwikkelen is het werken met beeldopnames. Met een beeldcoach analyseer en bekijk je de opnames. Beeldcoaching is een zeer krachtige vorm van coaching. In de beelden is namelijk heel goed te zien wie je bent als leraar en hoe leerlingen op je reageren. Bij beeldcoaching zijn je kwaliteiten het startpunt voor verdere ontwikkeling.

Hoe werkt beeldcoaching?

Bij beeldcoaching worden beeldopnames van de leraar in de klas gemaakt. Deze opnames worden geanalyseerd en samen besproken. Het prettige aan beeldcoaching is dat je de tijd en rust hebt om de beelden vaker te bekijken. De ene keer vanuit het perspectief van jezelf als leraar en dan weer vanuit het perspectief van de leerlingen.Een open blik en kijken zonder oordelen is de kern van beeldbegeleiding.

Wat zijn de voordelen van beeldcoaching?

  • je ziet jezelf vanuit een ander perspectief.
  • je ontdekt wat voor leraar je bent en wilt zijn.
  • je merkt direct een positief effect op je lesgeven!
  • je leert beter afstemmen op de leerlingen.
  • je leert ontwikkelingsgericht kijken naar je eigen gedrag.
  • de coaching vindt plaats op je eigen werkplek in een veilige sfeer;
  • je wordt begeleid door een zeer ervaren beeldcoach.

Wat levert beeldcoaching de school op?

Door beeldcoaching krijgt de school niet alleen betere en enthousiastere leraren. Leraren ontwikkelen bovendien hun communicatieve vaardigheden zoals feedback geven en ontvangen, reflectie en oplossingsgerichte gespreksvoering. Veel input voor de ontwikkeling van een professionele leergemeenschap!

Intervisie, training Beeldcoaching,  Beeldscan

Naast individuele coaching bieden we ook andere vormen van beeldcoaching, zoals

  • Intervisie met beeld
  • Trainingen Beeldcoaching
  • Beeldscan van de leraar

Lees meer hierover in de flyer Beeldcoaching of neem contact op met de Helpdesk.

Docentevaluatie en beeldcoaching

In een docentevaluatie geven leerlingen feedback aan hun leraar. Deze input is een ideale start voor de beeldcoaching. Maar ook na de beeldcoaching kan aan leerlingen weer feedback worden gevraagd. Zo blijf je als leraar steeds in beweging en afgestemd op je leerlingen.

Lerarenregistratie

De aanvraag voor het registerleraar is lopende.

Lees ook

Bouwhuis, M. (2016).De leraar in beeld. Handboek beeldbegeleiding in het onderwijs. Pica: Huizen.

Meer weten?

De medewerkers van onze helpdesk vertellen u graag alles over beeldcoaching.

  • Helpdesk Onderwijsspiegel
  • Telefoon 040-2906078
  • helpdesk@onderwijsspiegel.nl

Gebruikerservaringen

Een kist vol gereedschap

 

"Nogmaals heel erg bedankt. Ik heb nu een kist vol gereedschap!"

Lees meer >>

Leraar PO

Veel concrete handvatten.

 

"De beeldcoaching gaf me veel concrete handvatten en inzichten. Marijke sluit aan op wat je al doet en op je persoonlijke doelen. Ze kijkt scherp en weet je kundig te sturen nav de opnames. Je wilt de nieuwe inzichten meteen gaan uitproberen!"

Lees meer >>

Docent HBO

Doeltreffend en prettig

 

"Marijke keek naar mijn kracht en de dingen die al wél goed gingen. Dat bleek al heel wat te zijn, wat mijn vertrouwen in mijn eigen kunnen versterkte."

Lees meer >>

Aankomend leraar

Afgestemde beeldbegeleiding

 

"Marijke heeft een heel prettige manier van communiceren en je voelt je snel veilig bij haar. Ze geeft je de ruimte om je verder te ontwikkelen en heeft snel door wat je daarbij nodig hebt."

Lees meer >>

Docent VO

Een andere kijk op lesgeven

 

"De beeldbegeleiding heeft me een andere kijk op mijn lesgeven opgeleverd. Ik ben dankzij de begeleiding van Marijke me bewust geworden van mijn handelen en het effect ervan op leerlingen. Ik heb nog nooit zo ontspannen voor de klas gestaan met een begeleider/beoordelaar erbij!"

Lees meer >>

Leraar in Opleiding/PO