Beeldcoaching: dé manier om je als leraar verder te ontwikkelen is het werken met beeldopnames. Met een beeldcoach analyseer en bekijk je opnames van jezelf die in de klas zijn opgenomen. Beeldcoaching is een zeer krachtige vorm van coaching. In de beelden is namelijk heel goed te zien wie je bent als leraar en hoe leerlingen op je reageren. Bij beeldcoaching zijn je kwaliteiten het startpunt voor verdere ontwikkeling.
Bij beeldcoaching worden beeldopnames van de leraar in de klas gemaakt. Deze opnames worden geanalyseerd en samen besproken. Het prettige aan beeldcoaching is dat je de tijd en rust hebt om de beelden vaker te bekijken. De ene keer vanuit het perspectief van jezelf als leraar en dan weer vanuit het perspectief van de leerlingen.Een open blik en kijken zonder oordelen is de kern van beeldbegeleiding.
Door beeldcoaching krijgt de school niet alleen betere en enthousiastere leraren. Leraren ontwikkelen bovendien hun communicatieve vaardigheden zoals feedback geven en ontvangen, reflectie en oplossingsgerichte gespreksvoering. Veel input voor de ontwikkeling van een professionele leergemeenschap!
Het coachingstraject (intake/3 opnames/begeleidingsgesprekken) is voor 20RU geregistreerd bij het RegisterLeraar.
Naast individuele coaching bieden we ook andere vormen van beeldcoaching, zoals
De Onderwijsspiegel verzorgt maatwerktrainingen op eigen locatie voor kleine groepen docentbegeleiders, schoolopleiders, zorgcoördinatoren. In deze training van 6 bijeenkomsten van 4 tot 8 personen leer je leraren begeleiden met beeldopnames. (vroeger SVIB).
Neem voor meer info contact op met Marijke Bouwhuis mobouwhuis@gmail.com. Zij kan u alles vertellen over deze dynamische training.
Je kunt kiezen voor online coaching of alleen een schriftelijke analyse met feedback.
– Online coaching: de gesprekken zijn online: intake en begeleiding waarbij we samen naar de opnames kijken. Je zorgt zelf voor de aanlevering van fragmenten die je wilt bespreken.
– Analyse/feedback: Je ontvangt – na aanlevering van een fragment – een analyse met gerichte feedback voor verdere ontwikkeling.
Lees meer hierover in de flyer Beeldcoaching of neem contact op met de Helpdesk.
In een docentevaluatie geven leerlingen feedback aan hun leraar. Deze input is een ideale start voor de beeldcoaching. Maar ook na de beeldcoaching kan aan leerlingen weer feedback worden gevraagd. Zo blijf je als leraar steeds in beweging en afgestemd op je leerlingen.
Bouwhuis, M. (2016). De leraar in beeld. Handboek beeldbegeleiding in het onderwijs. Pica: Huizen.
De coaching en de trainingen worden verzorgd door Marijke Bouwhuis.
De medewerkers van onze helpdesk vertellen u graag alles over beeldcoaching.
Je kunt ook direct contact opnemen met de beeldcoach/trainer Marijke Bouwhuis. Mail daarvoor mobouwhuis@gmail.com.
Door goed te kijken, ontdek je waar het echt om gaat
"‘De training Beeldcoaching / Marte Meo heeft zeker aan mijn verwachtingen voldaan. Door goed naar beelden te kijken ontdek je ook waar het nu echt om gaat: is het nu klassenmanagement of toch meer de interactie? Ik vond het fijn dat we veel handreikingen kregen rondom bepaalde onderwerpen waardoor je heel concreet aan de slag..."
Lees meer >>Gea Pasker
AB'er / Onderwijsondersteuner Passend Onderwijs
Training beeldcoaching: meer geleerd dan ik verwachtte!
"‘Ik ben erg tevreden over de training Beeldcoaching. Het was een dynamische training waarin ik vooral veel geleerd heb van het kijken naar elkaars beelden gecombineerd met theorie. Marijke geeft veel feedback op een relaxte manier: ik had niet het gevoel dat ik kon falen. Ze schept vertrouwen in jezelf. Ik heb van de training..."
Lees meer >>Geranne Willemsen
Schoolopleider SO
Veel concrete handvatten.
"De beeldcoaching gaf me veel concrete handvatten en inzichten. Marijke sluit aan op wat je al doet en op je persoonlijke doelen. Ze kijkt scherp en weet je kundig te sturen nav de opnames. Je wilt de nieuwe inzichten meteen gaan uitproberen!"
Lees meer >>Docent HBO
Doeltreffend en prettig
"Marijke keek naar mijn kracht en de dingen die al wél goed gingen. Dat bleek al heel wat te zijn, wat mijn vertrouwen in mijn eigen kunnen versterkte."
Lees meer >>Aankomend leraar
Afgestemde beeldbegeleiding
"Marijke heeft een heel prettige manier van communiceren en je voelt je snel veilig bij haar. Ze geeft je de ruimte om je verder te ontwikkelen en heeft snel door wat je daarbij nodig hebt."
Lees meer >>Docent VO
Een andere kijk op lesgeven
"De beeldbegeleiding heeft me een andere kijk op mijn lesgeven opgeleverd. Ik ben dankzij de begeleiding van Marijke me bewust geworden van mijn handelen en het effect ervan op leerlingen. Ik heb nog nooit zo ontspannen voor de klas gestaan met een begeleider/beoordelaar erbij!"
Lees meer >>Leraar in Opleiding/PO