Beeldcoaching

De leraar doet ertoe!

Beeldcoaching: dé manier om je als leraar verder te ontwikkelen is het werken met beeldopnames. Met een beeldcoach analyseer en bekijk je opnames van jezelf die in de klas zijn opgenomen. Beeldcoaching is een zeer krachtige vorm van coaching. In de beelden is namelijk heel goed te zien wie je bent als leraar en hoe leerlingen op je reageren. Bij beeldcoaching zijn je kwaliteiten het startpunt voor verdere ontwikkeling.

Hoe werkt beeldcoaching?

Bij beeldcoaching worden beeldopnames van de leraar in de klas gemaakt. Deze opnames worden geanalyseerd en samen besproken. Het prettige aan beeldcoaching is dat je de tijd en rust hebt om de beelden vaker te bekijken. De ene keer vanuit het perspectief van jezelf als leraar en dan weer vanuit het perspectief van de leerlingen. Een open blik en kijken zonder oordelen is de kern van beeldbegeleiding.

Wat zijn de voordelen van beeldcoaching?

  • je ziet jezelf vanuit een ander perspectief.
  • je ontdekt wat voor leraar je bent en wilt zijn.
  • je merkt direct een positief effect op je lesgeven!
  • je leert beter afstemmen op de leerlingen.
  • je leert ontwikkelingsgericht kijken naar je eigen gedrag.
  • de coaching vindt plaats op je eigen werkplek in een veilige sfeer;
  • je wordt begeleid door een zeer ervaren beeldcoach.

Wat levert beeldcoaching de school op?

Door beeldcoaching krijgt de school niet alleen betere en enthousiastere leraren. Leraren ontwikkelen bovendien hun communicatieve vaardigheden zoals feedback geven en ontvangen, reflectie en oplossingsgerichte gespreksvoering. Veel input voor de ontwikkeling van een professionele leergemeenschap!

DE LERAAR IN BEELD

De leraar in beeld

Handboek beeldbegeleiding in het onderwijs

Download onze flyer over beeldcoaching. Of neem contact met ons op voor meer informatie.

Intervisie, training Beeldcoaching, Beeldscan

Naast individuele coaching bieden we ook andere vormen van beeldcoaching, zoals:

Meer weten?

Docentevaluatie en beeldcoaching

In een docentevaluatie geven leerlingen feedback aan hun leraar. Deze input is een ideale start voor de beeldcoaching. Maar ook na de beeldcoaching kan aan leerlingen weer feedback worden gevraagd. Zo blijf je als leraar steeds in beweging en afgestemd op je leerlingen.

Lees meer over docentevaluatie

Lees ook

Marijke Bouwhuis
Marijke BouwhuisTrainer / Beeldcoach

Door goed te kijken, ontdek je waar het echt om gaat

“De training Beeldcoaching / Marte Meo heeft zeker aan mijn verwachtingen voldaan. Door goed naar beelden te kijken ontdek je ook waar het nu echt om gaat: is het nu klassenmanagement of toch meer de interactie? Ik vond het fijn dat we veel handreikingen kregen rondom bepaalde onderwerpen waardoor je heel concreet aan de slag…”

Gea Pasker, AB'er / Onderwijsondersteuner Passend Onderwijs

Training beeldcoaching: meer geleerd dan ik verwachtte!

“Ik ben erg tevreden over de training Beeldcoaching. Het was een dynamische training waarin ik vooral veel geleerd heb van het kijken naar elkaars beelden gecombineerd met theorie. Marijke geeft veel feedback op een relaxte manier: ik had niet het gevoel dat ik kon falen. Ze schept vertrouwen in jezelf. Ik heb van de training…”

Geranne Willemsen, Schoolopleider SO

Veel concrete handvatten

“De beeldcoaching gaf me veel concrete handvatten en inzichten. Marijke sluit aan op wat je al doet en op je persoonlijke doelen. Ze kijkt scherp en weet je kundig te sturen nav de opnames. Je wilt de nieuwe inzichten meteen gaan uitproberen!”

Docent HBO

Doeltreffend en prettig

“Marijke keek naar mijn kracht en de dingen die al wél goed gingen. Dat bleek al heel wat te zijn, wat mijn vertrouwen in mijn eigen kunnen versterkte.”

Aankomend leraar

Afgestemde beeldbegeleiding

“Marijke heeft een heel prettige manier van communiceren en je voelt je snel veilig bij haar. Ze geeft je de ruimte om je verder te ontwikkelen en heeft snel door wat je daarbij nodig hebt.”

Docent VO

Een andere kijk op lesgeven

“De beeldbegeleiding heeft me een andere kijk op mijn lesgeven opgeleverd. Ik ben dankzij de begeleiding van Marijke me bewust geworden van mijn handelen en het effect ervan op leerlingen. Ik heb nog nooit zo ontspannen voor de klas gestaan met een begeleider/beoordelaar erbij!”

Leraar in Opleiding, PO

Meer informatie over beeldcoaching

303, 2021

Krachtgericht coachen met beeldopnamen

3 maart 2021|Docent feedback|

Beeldbegeleiding is een effectieve vorm van coaching van leraren en leerlingen. Door je bewust te worden van wie je bent als leraar en wat voor effect je gedrag heeft op leerlingen, kun je je [...]

2012, 2018

Geslaagde bijeenkomst over Docentevaluaties

20 december 2018|Docent feedback|

In november vond er in Utrecht een bijeenkomst over Docentevaluaties plaats met gebruikers van de Onderwijsspiegel. Het werd een boeiende uitwisseling over onder andere het evalueren van docenten, van vakken, van OOP. We hebben [...]

1912, 2017

Succesvolle eerste trainingsgroep beeldcoaching

19 december 2017|Docent feedback|

Beeldcoaching: dé manier om je als leraar verder te ontwikkelen is het werken met beeldopnames. Met een beeldcoach analyseer en bekijk je opnames van jezelf die in de klas zijn opgenomen. Succesvolle afronding eerste [...]